Dags för utplantering


Nu säger långtidsprognosen att det inte ska bli någon nattfrost på minst tio dagar framåt.
Och efter det borde ju faran vara över . Tycker man...

I går och i natt har vi fått lite regn. Vet inte hur mycket eftersom regnmätaren fortfarande ligger inomhus. Men ordentligt blött är det i jorden i alla fall.
Så perfekt dag för att sätta ut all plant som står och trängs i sina små krukor.
Bra att det är mulet också så behöver man inta vara rädd att solen ska bränna allt för hårt på de stackars plantorna.

Först ut kom grönkålen och palmkålen. Sedan jag slutade direktså dem och började förså dom inomhus istället har problemet med kålmasken avtagit.
Förr hann de knappt titta upp med de första bladparet förrän kållarvuslingarna satte i gång med att kalasa!
När man sätter ut en liten planta så har de kommit en bit på väg i växten och är lite mer motståndskraftig.
Det är i alla fall min teori. 
En viktig sak är att snabbt få på fiberduk också. Och den ska ligga på så länge det går.
Men det kan vara värt att lyfta på den då och då och kolla tillståndet på plantorna så det sköter sig bra därunder.
Vattna ordentligt! Torka är inte bra. Det är mycket större risk att det kommer ohyra av alla slag då.
Ett annat trix som jag tror på är att plantera ut tagetes här och var.  Doften skrämmer bort en del skadeinsekter.


Nästan en hel odlingslåda behövdes för att få plats med squashen och vintersquashen Uchiki Kuri.
De brer ju ut sig mycket så det gäller att ge dem ordentligt med plats.
Jag antar att med fem plantor av varje kan vi äta squash så det står ut genom öronen i sommar.


I fjol fick jag en planta av sockblomma.
Jag har alltid trott att det har varit en marktäckande grön växt som man har för de vackra bladens skull.
Gissa om jag blev förvånad när den plötsligt blommade med massor av små näpna blommor!
Som små konstverk nästan.


Men det är inte alltid bara uppåt i trädgårdsvärlden.
I dag såg jag att något har ätit på stjärnflockan. Små hål i bladen, men jag ser inget kryp.
Någon som vet vad det kan vara?
På samma ställe satte jag en lök av kejsarkrona i höstas.
Den kom upp så fint tidigt i vår, men plötsligt vissnade allt det gröna och nu finns inte ett spår kvar av den.
Såå tråkigt!

I morgon kväll ska luktärtorna och blomman för dagen få komma ut!
Det var alldeles för blåsigt i dag för att hålla på med att trassla ut de långa rankorna.

Nu laddar vi för en ny arbetsvecka och semestern rycker allt närmare!

Kommentarer