Harkranklarven var boven!

Nu vet jag vem boven är i grönkålslandet!!

Harkranklarver! Riktigt hundra säker är jag inte, men jag har hittat bruna larver och "symptomen" stämmer bra.


Harkrankar är dom där jättestora "myggorna" som flyger omkring på kvällarna på sensommaren.
Dom lägger ägg på hösten och på våren är de bruna larverna glupska.
De mumsar i sig rötter och stjälkar och speciellt varma, fuktiga nätter kommer de upp på ytan och äter av bladen också.
Jag har hittat två larver som liknar den på bilden.
SUCK!
Jag har aldrig varit med om detta förut.


I helgen satte jag ut nya grönkålsplantor som jag återigen dragit upp från frö.
Det blev samma visa igen! Förutom att de låtit två plantor vara ifred. Än så länge...

De kommer ju att förpuppas snart och då försvinner ju problemet, så grönkålsplantorna får vänta i växthuset ett tag till.

Något positivt i det hela är att de har låtit squashplantorna vara i fred nu,
De ser jättefina ut nu och har massor av knoppar.
Alltid något!



Kommentarer