Spenatskörd



För första gången har jag sått spenat och fått en fin skörd!
Jag sådde ganska tidigt, i början av maj och vi har skördat små späda blad allteftersom.
Gott att blanda i sallader, men även i soppor och grytor.
I denna värme går spenat lätt i blom och det höll precis på att hända här nu.
Jag klippte ner allt som fanns kvar och fick en hel korg full av gröna, fina spenatblad.

När jag förväller gröna bladgrönsaker, som spenat, grönkål, mangold och nässlor så skär jag bort de allra grövsta stjälkarna och de små topparna med blomknoppen. De blir hönsen glada över att få!
Sedan kokar jag upp lite vatten, saltar och lägger ner de sköljda bladen. De får koka någon minut och så lägger jag dom i ett durkslag och spolar med kallt vatten.
Mellan varje omgång med bladuppkok byter jag vatten.
När allt är förvällt kramar jag ur vattnet och hackar alltsammans.


Ett stort hjärta på skärbrädan är allt som blev av bladen i korgen
Det försvinner verkligen mycket volym när man förväller!

Jag paketerar i plastpåsar. Ca en näve brukar vara lagom till två personer.

Gott att finna i frysen sen!
Det är inte lönt att så ny spenat nu på sommaren eftersom det är för varmt.
Men till hösten kommer jag testa att så en ny omgång!

Kommentarer