Uppdatering från" trädgårdsvärlden"


Vad händer i min trädgård just nu?



De nya odlingslådorna som vi jobbade med förra helgen är det nu färdigsått i.
Det är inte vackert alls på något vis, med dessa omålade lådor under fiberduk.
Mitt i blickfånget vid huset.
Men det viktigaste var just att få fröna i jorden. Sedan kan man ställa iordning runt omkring.
Tanken är att det ska bli en inramning med staket, spaljé och bärbuskar.

I två lådor är det bara morötter och lök.
Jag har varannan rad med varje sort.
Av allt man sår så tycker jag morötter är det mest tidskrävande och pilligaste att så.
Fröna är pytte, pyttesmå. I en liten påse kan det vara 2000 frön!
Hur glest man än försöker få ner fröna så blir det ändå alldeles för tätt när blasten tittar upp.
Det är precis som man inte riktigt litar på att så små frön verkligen kan gro om man sår för glest.
Jag har testat sådosa, men jag tycker inte det funkar bra det heller.
Det går bäst att ta lite frön i nypan och strö ut så glest man kan.

I den tredje lådan är det två sorter av palsternacka och i den fjärde lådan har jag sått rödbetor och gulbetor.
Rödbetsfrön gillar jag. Stora, runda och vita. Det går inte att missa vart man har lagt dom!

I en av de gamla lådorna uppe vid växthuset har jag för första gången sått kålrot.
Jag tycker kålväxter är knepiga att odla.
Det är så lätt att den förhatliga kålflugan kommer och lägger sina ägg och sen mumsar larverna i sig det mesta av grödan.
Grönkål är det enda jag brukar lyckas med och det är nog därför att jag försår den inne och planterar ut när de har växt till sig lite. Plus att jag är noga med fiberduk.
Jag offrar endast en halv låda till kålrötterna, ifall det går på tok.
I den andra halvan har jag sått mer rödbetor.




I växthuset växer tomatplantorna så sakta och fint! Knubbiga och mörkgröna och blommar så smått.
Är glad att jag satte ut dom dit trots att det var så kallt.
Jag sparade ett gäng inne i fönstret ifall de inte skulle klara sig ute i växthuset och de plantorna har rännt i väg och blivit sådär taniga, glesa och bleka (dom fick Paulina när hennes plantor la av helt och hållet)


Luktärtorna har till skillnad mot i fjol växt precis som de ska!
De står också i växthuset och jag har toppat dom i ett tidigt skede. Då buskar dom till sig och stannar till lite i växten så dom inte slingar sig för långa innan utplantering.
Det blir bara ett elände att trassla ut rankorna sen.

Nu finns det tre stora lådor kvar och där ska jag sätta grönkål, palmkål, squash, pumpa, brytärtor, sockerärtor, jordgubbar och kanske provar jag även på att plantera sparris!

När det plötsligt blev så soligt och varmt i helgen blev det panikbråttom att få till bevattningen!
Om det torkar när fröna håller på att gro så kan det spoliera alltihop!
Vi sätter en pump i ån som pumpar upp vattnet till en tank och från tanken pumpas det till trädgårdsslangen.
Jättebra att vattna med ljummet åvatten så får plantorna inte en chock av iskallt vatten.



Gurkfröna höll jag på att glömma bort att så. Dessa plantor är bara två veckor.
Men gurkan är trädgårdens snabbis så det är nog ingen fara.
Värre är att så för tidigt och ha förväxta plantor inne i fönstret innan det är varmt nog att sätta ut dom.
Gurka måste ha varmt. Är mycket känsligare än tomater.

Vi hurrar för att sommaren äntligen är här och att det är juni!!
Nu tar vi och njuter varje sekund!







Kommentarer