Vem äter på grönkålen??


Alltså! 
Jag satte ju ut fina grönkåls-och palmkålsplantor i söndags.
Vattnade och la på fiberduk direkt.
Fiberduk som var helt ny och jag såg till att inte en endaste glipa fanns någonstans.

I går kväll var jag ute och vattnade. Jag lättade på duken för att kunna se vart plantorna var.



Eeeh...ja, vart var dom??
Jag satte ut sex av varje sort, men nu var det bara några få kvar!
Och de som var kvar såg ganska eländiga ut.
Stjälkarna var avknipsade så de låg helt vissna där på jorden.
De som fortfarande var vid liv var halvvissna, och hälften av bladen var borta.
Vissa plantor fanns det inte ett spår av!



Vem är det som har varit i farten nu??
Det känns inte som det är kållarver. Dom äter hål på bladen.
Tvestjärtar?
Jag såg några myror som sprang på jorden.
Äter myror grönkål?

Vilket mysterium alltså?
Finns det någon som har en bra gissning tar jag gärna emot tips!

Nu har jag sått nytt. Men inte direkt i landet.
Jag tänker dra upp stora plantor innan jag sätter ut dom och förhoppningsvis löst mysteriet innan dess så jag kan sätta in lämpliga åtgärder!

Det är sånt här man får tampas med emellanåt som odlare.
Det är inte alltid lätt.
Att det inte har kommit upp en endaste morot, palsternacks- eller rödbetsblast  17 dagar efter sådd börjar stressa mig en aning också. Eller ganska mycket faktiskt....
Men vis av erfarenhet brukar det nog vara så här varje år.

Men jag kan glädjas åt att spenaten är superfin! För första gången i min odlarhistoria faktiskt.
Alltid något!

Kommentarer

  1. Jag har fått många plantor avknipsade och uppätna denna vår, redan i växthuset. Det visade sig vara möss. När jag fångat två i fällan (laddad med choklad) så fick de övriga plantorna växa vidare. I fjol åt mössen på plantor i landen bla knipsade de av alla sockerärtor. Dessutom gnager de på rotfrukterna som sticker upp ur jorden tex rädisor och rödbetor. Det är många som gillar det vi odlar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänkte också möss, men nu har jag hittat några grå larver i jorden som jag tror är harkranklarver.
      De gör också såna skador på plantorna!
      Nu har jag sått ny grönkål som jag väntar med att sätta ut tills larverna förhoppningsvis har förpuppat sig.

      Radera

Skicka en kommentar