Varför blommar inte rosenskäran?

Förra sommaren sådde jag rosenskära.
De blev stora och fina men blommade inte förrän i mitten av augusti.
De som var planterade i rabatten blommade lite före de som stod i krukor.
Jag minns att de var fulla med vackra blommor när frosten kom.

I år sådde jag två veckor tidigare. Även fast de är vackra med det dilliknande bladverket så vill man ju såklart att de ska blomma tidigare!
Men inte är det några blommor nu heller!
Några enstaka i rabatten men inte en endaste knopp på de som är i krukorna.



Jag har inte gett dom mycket gödsel heller, för har dom för näringsrikt kan blomningen utebli.

Men nu har jag hittat felet!!
Dom har det för ljust!!
Det är en korttidsblomma som behöver mörker för att kunna bilda knopp.
Det är därför dom inte blommar förrän det börjar bli mörkare här på nätterna.

Köper man plantor så är det korttidsbehandlade och brukar ju ha en massa knoppar redan vid köp.

Hur gör man nu då? Springa ut på kvällarna och täcka över?? Känns liksom omständigt...

Nä det få vara som det är i år och nästa år ska jag försöka ha någon slags ljus och mörker historia för dom. Men hur det ska gå till får jag klura på senare.

Kommentarer