"Den som har tur behöver inget vett"

 Ett ordspråk som kanske passar in på mig...ha,ha.

En helt galen eftermiddag har jag haft i dag!

Det började med att jag slutade strax efter kl ett i dag. En sån tur i detta fina väder!

Åkte direkt hem och tänkte överge badhällan i dag och istället åka till Butjärn. En liten badpärla det också ett par kilometer från oss. Rafsade ihop badkläder, solstol, en god bok och så hörlurarna för att kunna lyssna på en av sommarpratarna. Såå skönt att sitta där resten av eftermiddagen.

Hm, vart är mobilen? Sök, sök. Inte i väskan, inte i bilen.

Oh no! Den ligger kvar i fönstret på jobbet för vi lyssnade på Pippi (spotify) på vilan!

Surt, surt och slöseri med tid att åka tillbaka igen.

På vägen dit kom jag på att jag ringde ju ett samtal precis innan jag åkte hem.

Shit, shit!!En sekund senare kom jag även på att jag la den på biltaket när jag packade in väskan och andra grejer!

Då började jag spana på vägen! Vägen till Nordingrå en fredagseftermiddag i semestertider är likt E4 bilmässigt. Typ!

SKULLE den ligga på vägen så skulle den knappast likna en mobiltelefon längre...

Framme på parkeringen. Ingen mobil där. Inte i diket och inte på vägen eller vägrenarna en BRA bit framåt.

Lönlöst att leta mer.  Någon har tagit den, eller så har den studsat långt in i långgräset. Kantklippen har inte varit i farten där än.

Hem igen. Fram med laptopen och in på fejjan. Efterlyste den där OM någon har sett den...

GOOGLADE "vad gör man om man tappat sin mobil"?

Ett: Anmäl till polisen.

Jahapp. In där och fyllde i formulär. Stöp på att man skulle fylla i telefonens IMEI nummer.

Då måste jag in på telia och kolla "mina sidor" för att hitta det.

Steg två var ju ändå att spärra SIMkortet.

Just det! Inte kom jag in där inte. Det behövs ju mobilt id! Och min mobil var ju...

DÅ kom jag på den lysande idén. Den självklara!

Jag har ju aktiverat "hitta min Iphone"!!

Loggade in där på laptopen och såg helt plötsligt en karta med en liten plupp på.

Min mobil! I änden på Åsängssjön!! Va! Låg den kvar på taket ända dit!!

Järnet tillbaka igen. Gick och gick efter kanten, men modet försvann ner i långgräset.

INGEN telefon! Hur exakt är den där GPS:en då?

(Jag tog inte med mig laptopen eftersom jag inte har någon uppkoppling på nätet på den så långt hemifrån)

Man skulle ha haft en annan mobil. Paulinas! Hon bor ju bara 500 m därifrån!

Hon var inte hemma, men hittade henne hos sommargrannen! (krångligt på alla sätt och vis med allt när man inte har en mobil)

Alla, inlusive grannen stuvade in oss i bilarna och åkte ner till "brottsplatsen " igen.

P ringde och ringde. Signalerna gick fram (alltså är den inte helt död) men vi hörde den inte ringa någonstans.

Inte helt lätt heller när bilarna körde som galningar fram och tillbaka.

Jag sökte igen på hitta Iphone och då såg vi pluppen igen.



Först hittade vi skalet! Helt trasigt och demolerat. Alltså finns telefonen också där någonstans!

Till slut var det Veronika som fann den! Inte en skråma!! Inte ens en spricka på skärmen!

Sicken himla tur!! 

Ni som vet, ni vet. Detta är inte första gången det händer en sån här grej. Alla plånböcker, kreditkortsfack, grötpaket, väskor och annat jag haft på taket och funnit tillrätta till slut.

Men en sak var skrämmande!

Och det är hur folk kör!! Nu var vi tre vuxna och två små barn som gick på vägkanten och vi gick där med livet som insats! Nästan INGEN gjorde en endaste insats att sakta ner.

Skulle något av barnen gått en liten bit in i vägen skulle det sannolikt blivit påkört direkt!

Såå skrämmande! Det gjordes faktiskt till och med omkörningar precis där. Med folk på vägkanten.

SJUTTIO är hastighetsbegränsningen där! Jag lovar att knappt någon höll den hastigheten.

Detta är ju en vägsträcka som alla GASAR på lite extra på! Det verkar även alla turister med husbilar och husvagnar också göra. Inte bara infödingar.

Ja det blev en händelserik eftermiddag och jag körde direkt till Badhällan och tog en simtur i det 22 gradiga vattnet. Låg på bryggan och läste en bok.

TACK! Till alla inblandade för hjälpen!!

Nu ska jag köpa ett nytt skal! (istället för en ny mobil som jag redan började planera för)

Det ar nog tack vare skalet ( som innanför plasten även har en platta av metall) som den klarade sig så bra.



Kommentarer