Hur gick det sen?? Sneak peek från trädgårdslanden

Ja hur gick det med odlingen av squash och grönkål och den nedrans harskranklarven som jag skrev om i slutet av juni?

Jo squashen repade sig och ser nu ut så här!
Massor av squash får vi!


Grönkål och palmkål var värst drabbad och några av de som blev kvar av första omgången jag satte ut ser ut så här...


Jag hade fler småplantor kvar i växthuset och jag satte dom i de nya lådorna på andra sidan av trädgården och de har inte varit angripna nästan alls.
På bilden är det palmkål och det är den jag har mest av nu.
Jag funderar på om sorten av grönkål kan spela roll.
Förut har jag alltid haft "half tall" och den har aldrig blivit angripen utan växt så frodigt och fint!
Nu fick jag för mig att byta sort till "lerchenzungen". 

Det var lite nervöst ett par veckor i maj/juni,
Det grodde inga morötter och palsternackor i de nya odlingslådorna! Bara massor av ogräs!
Torrt var det och jag vattnade och vattnade.
Lite panik blev det allt för jag tänkte att det kunde bero på jorden.


Men efter nästan fyra veckor började den lilla morotsblasten titta upp!
Jag odlar alltid gul och röd lök i varannan rad med morötter för morotsflugan gillar inte lök och lökflugan gillar inte morötter.
Jag kan inte lova att det är så helt vetenskapligt, men jag tror benhårt på detta och har aldrig haft vare sig den ena eller andra av ohyrorna.
Det grodde väldigt ojämnt så när blasten växte på sig lite och det var dags att gallra så tryckte jag ner ett finger djupt i jorden och satte de bortgallrade morötterna där det fattades i raderna.
När man gör så kan morötterna bli krokiga eller grenade.
Men jag resonerar som så att en ful morot är bättre än ingen morot alls!


I denna låda hade jag sått två sorter palsternacka.
De gror långsamt , men efter fem veckor hade jag inte sett blast på en enda!
Då hade dom fått sin chans!
Jag krattade upp all jord och sådde en omgång tidiga morötter, lite sallat, krasse och det var hit grönkålen hamnade också.


Men här växer det bra!
Rödbetor, gulbetor och polkabetor!
Hoppas på en riktigt fin skörd!

När jag rensar tar jag aldrig bort ogräset utan lägger det mellan raderna. Det blir som gödsel och jordförbättring när det förmultnar.
Det ser väl inte så fint ut men vad bryr sig grödorna om det!
Dom tackar och tar emot av näringen istället.


Mina älsklingar. Luktärtorna.
De har blommat ett tag nu och det blir bara mer och mer!
Såå väldoftande och vackra! Långa fina stjälkar har dom också så de är som gjorda för att plocka in och  ställa i vas. Mammoth heter sorten.

Det kommer snart fler inlägg från trädgårdens vedermödor och glädjestunder!

Kommentarer