Underhåll av luktärtor

 



En blomma jag inte kan tänka mig vara utan i trädgården är LUKTÄRT.
Denna ljuvliga, väldoftande blomma!
Lite kinkig ibland att odla fram, men för det mesta går det bra.
Jag har upptäckt att de vanliga doftande sorterna är mest pålitliga.
När jag har testat andra sorter med större blommor, vackrare ovanliga färger mm så har jag inte lyckats lika bra. Men det kanske är en slump?
I år blommar de mer än någonsin och doftar såå gott!
Sorten heter Mammoth.


För att få dom att blomma rikligt och länge måste man hela tiden klippa bort utblommande blommor och fröskidor. Gör man inte det så blir det snart mycket färre blommor.
Så ut med saxen och klipp! 
Plocka in massor med blommor också!
Det är lätt att få bladmögel om de står för tätt planterade. Lagom avstånd så luft kan komma igenom är bäst. Jag har mina klättrade på ett" armeringsjärnstorn" och det är nog för tätt planterat, men vinden blåser igenom från alla håll så än har det gått bra. Så blåsigt som det är jämt så....

Trädgården är nog i sin bästa prakt just nu! Men som alltid saknar jag blommor att plocka in.
Nästa år måste jag ordna med att så sommarblommor för inplock! Så man riktigt kan slösa med blommor i vaser. Nu när nästan alla vilda blommor har blommat över.

Vilka sort av luktärt har ni som favorit?

Kommentarer