En gammaldags fettisdag

Äntligen kom jag till skott!
Den här dagen har jag planerat ända sedan fettisdagen i fjol, som ni kan läsa om i det r inlägget jag gjorde då.

Jag har tagit en semesterdag och bjudit hit Paulina och barnen.
Nu ska vi minsann fira fettisdag. På riktigt!

Som jag minns var man ledig den dagen? Men samtidigt fick man bruna bönor och semlor på skolan så jag kan inte minnas riktigt rätt.
Det där med bönorna hoppade vi över i dag. Inte riktigt någon hit för barnen kan jag tänka.


I stället bjöd jag på våfflor, sylt och grädde till lunch.



På den hårda skaren gick det undan med pulkan även om backarna var små.
Självklart har man uteaktiviteter på fettisdagen!
Tur som attan hade vi med vädret också!



Vi myste utmed växthusväggen med en kopp kaffe och en eld brinnande eld i eldkorgen.
Livet på en pinne kan man säga!
Lilla P roade sig med sin traktor och Lilla H sussade gott i vagnen.


Förr tog man alltid in FASTLAGSRIS till fettisdagen.
Det gjorde vi också idag och limmade fast knäckformar på grenarna som dekoration.


Semlor bakade av Paulina

Förr åt man semlor första gången på året på fettisdagen.Inte som nu, när man börjar mumsa redan efter nyår.
Vilken nödvändigtvis inte alls behöver vara någonting negativt. Semlor är ju så gott!

Och nu kommer vi till det som har fallit i total glömska.
Fettisdagsknäcken!
Det var också självklart förr.
Jag har kokat en laddning och i går när jag var upp till Fanny i Umeå hade jag med mig specialare till henne.
Knäck i muffinsformar!

Har ni några speciella traditioner på fettisdag?








Kommentarer