Ringkallen, Nordingrå,Höga Kusten


I går ville Fanny och Mikael göra en utflykt. Helst på ett berg!
Vart kan man gå nu? Utan skidor eller snöskor?

Fick tips om att det går ett hårdpackat skoterspår upp på Ringkallen.
Ett av Nordingrås höga berg, 273 möh.

Sommartid finns olika vägval att ta sig upp, men just nu när det är snö så ställde vi bilen längst upp på Kåstabacken och följde skoterspåret.
Bitvis krävande uppför, men ganska flackt bitvis när man väl kommit upp på höjd.

Det sämsta med alltihop var mina kängor.
Ett par kängor som har hängt med länge. Rejäla och sköna att gå i och välanvända på alla promenader och vandringar MEN trots rejäla, bra räfflade sulor är dom HALA på is!
Då menar jag verkligen SUPERHALA.
Tänk er att spänna fast två tvålar under fötterna. Precis så!
I början av vandringen upp var skoterspåret hårt och isigt.
Jag var tvungen att gå vid sidan om, i lössnön för att huvudtaget kunna ta mig framåt.
Kände att det här kommer nog att bli superjobbigt!
Men högre upp blev det lite lösare på spåret och då gick det bättre.
Vi skojade om att jag skulle ha haft stavarna och skejtat upp!
Eller lagt på lite skarklister på sulorna!
Ha ha, på tillbakavägen tänkte jag ställa mig på huk och styra med armarna. Huj vad det skulle gå snabbt ner!



Här ser man Dalsberget som är Sveriges högsta kustberg. Det bloggade jag om HÄR


Längst därborta ser man vindsnurrorna på Rammeldalsberget och berget till höger är "vårt berg i byn" Gälingen.



Det går inte att få rättvisa i bilderna. De blånande bergen låångt därborta kan ligga säkert tio/ tjugo mil bort! 


Innan vi åkte hemifrån var himlen klarblå, men så fort vi klev ur bilen blev det mulet och så var det hela tiden tills vi kom hem igen.
Det blir så mycket finare bilder när det är sol!

Vi gick samma väg ner och nu hade det tinat så jag slapp åka på kängorna.
Ett par nya kängor ska inhandlas nu. Någon som har tips på bra modell ?

När det blir snöfritt tänker jag gå etappen på världsarvsleden som går som en slinga runt och upp på detta berg. Fler utsiktspunkter åt andra håll får man då också.


Kommentarer