Inlägg

Visar inlägg från juli, 2015

Vårt hus före och efter fasadrenovering

Bild
Skillnad va?? EN sida av huset klar. Resten går det trögt med. Vi har fortfarande bara grundmålat gaveln mot vägen. Det är stört omöjligt att få ett par, tre regnfria dagar för att kunna måla.Fuktigt på nätterna är det också. Vi får verkligen hoppas att det kommer in ett ordentligt högtryck snart!!

Två dagar på havet

Äntligen har vi fått prova vår båt på riktigt. Varit ute till sjöss två dagar och sovit i den två nätter. Det skulle kunnat få bli fler dagar, men det vackra väderet tog slut. Som vanligt denna sommar. Vi har bla legat i Lövviks gästhamn. En skyddad mysig vik i Noraström. (där Tomas Ledin har sin stuga) Senare åkte vi upp mot Ångrrmanälven och fick se Höga Kustenbron från undersidan. En mäktig syn alltså! Den är STOR! Bilarna ser ut som leksaksbilar däruppe. Å dessa underbara ljuva sommarkvällar! Mys med ljus i båten. Bastubad och dopp i kalla havet. Sommarblå hav Högbondens fyr Ulvö hamn. Åt en underbart god skärgårdsbuffé på Ulvö hotell Havet var inte lika snällt på vägen hem.... Tur att våra vänner körde sina båtar före.

Cykelutflykt

Bild
I dag gjorde jag en cykeutflykt till kretsloppshuset i Allsta, Bjärtrå. Tog en fika på cafét där. Snart startar dom försäljningen av grönsakerna också.Ekologiskt odlade. På tillbakavägen stannande jag vid Butjärn och svalkade fötterna i vattnet.

Vackra Villa Fridhem i Härnösand

Detta vackra hus ligger vid Sälsten i Härnösand.Alldeles vid inloppet till stan. Det är konferenshotell och B&B och över sommaren har de även ett sommarcafé Jag hängde med Paulina till stan i dag och då passade vi på att ta en fika där. Cafét har öppet mån-tors 11-18 fram till den 13 augusti . Soligaste fina vädret hade Härnösand i dag, så det var härligt ute på den öppna verandan. I shoppingpåsarna hamnade ett träningslinne från Kari Traa, ett linne från Vero Moda till mig själv och en pikétröja från Peak till K som måste jobba denna vecka.

En kväll vi hade sett fram emot, men....

Bild
I går kväll spelade bästa Blackbush på fiskafänget i Norrfällsviken. Det gick buss dit via Sörle. Där bor våra vänner och tanken var att vi skulle ta båten dit och lägga oss vid deras brygga. Åka bussen dit och tillbaka och sova i båten. Kanoners! K var i båten och grejade halva dan. Byte en bränsleslang, monterade in en radio och fyllde kyskåpet med en massa smått och gott. Bla frukostmat till söndagmorgon. Han la ut sängmadrassen och täcken på bryggan för att få ur fukt. Det har ju som bekant varit surväder ett tag.... De kunde få ligga där i solen de två timmar han var hem och åt middag och hämtade mig. Vi packade och donade och fixade oss för kvällen. Satte oss i bilen och for. Då ser vi...HIMLEN ALLDELES SVART åt det hållet vi har båten!! SHIT! Vi körde så fort vi kunde. Täckena! Hann inte. Det regnade som om himlen var öppen. Det RANN av madrassen och täckena var lika blöta som de trillat i sjön. VI blev såklart dyngsura också. Fy bubblan vad less jag vart då! Vi stuvade

Lite av varje en regnvädersdag

I dag drog Paulina och jag iväg på en loppisrunda.Lille Pontus var också med såklart! Vi besökte två ganska stora loppisar. MYCKET fina saker fanns det, men det är svårt att fynda på såna ställen. De som prissätter är alltför medvetna om priserna, så därför var det ganska dyrt det vi ville ha, Jag köpte i allafall en liten gunghäst! Pontus måste ju ha nåt kul att leka med när han kommer till mormor och morfar! Han är alltför liten än så länge. Men snart så! På hemvägen stannande vi till vid Ytterlännäs Gamla kyrka och tog en fika i kaffestugan där. Eftersom det är en vägkyrka fick vi en guidad tur inne i kyrkan speciellt för oss. OJ vilken vacker kyrka! Vilka takmålningar! Kyrkan är byggd på 1200-talet och tillbyggd på 1400. Dörren och nyckeln är lika gamla som kyrkan. Svindlande att tänka att det är bevarat så länge. Bänkarna och läktarna är målade i blått,rött och ockra. Det är verkligen vackert! I kväll trotsade vi det molniga regntunga vädret och åkte en sväng med båten.

Pyssel en regnvädersdag

Bild
En dag som denna med regntunga skyar tillbringar jag inne i förrådet. Snickrar och målar en spaljé. Den ska sitta bredvid trappan upp till altanen.

Sagobröllop

Det blev ett riktigt sagobröllop. Det mellan Charlie och Paulina. I samband med vigseln döptes även sonen Pontus. Bröllopsfesten hölls på en loge på Lappuddens friluftscenter. Ligger jättevackert vid Vågsfjärden. Det blev verkligen en jättelyckad dag. Jag hade hand om Pontus hela dagen och han var en glad liten unge hela tiden. I natt har han sovit härhemma hos oss.

Det är mycket nu

Bild
I bland har man ingenting alls att skriva på flera dagar och i bland är det hur mycket som helst att berätta. Som i dag. Jag kan skriva om en massa saker och visa många bilder, men timmen är sen och tröttheten har slagit till. Kortfattat så jobbade jag sista dagen inför en 4,5 VECKORS lång semester. Har nog inte riktigt tagit in detta. Det är läääänge för en fd mjölkbonde! K går också på semester idag och detta firades in med en båttur och middag i båten, tillsammans med våra vänner och deras båt. Sanslöst härligt sommarväder. Över trettio grader varmt. Älskar det! Nu har vi Fanny och en blivande brud här i kväll. Paulina gifter sig i morgon med sin Charlie. I morgonbitti kommer frissa, tärnor och toastmasters hit för att fixa sig i ordning. Jag har fått uppdraget att ha hand om Pontus hela dagen. Ett hedersvärt uppdrag! I samband med vigseln kommer han att döpas också. Nu är det dags att krypa till sängs. Det kommer att bli en lång, spännande dag i morgon.

+ 27 Äntligen!

Klippte gräsmattan idag. Det har man fått göra väldigt ofta i år. Gräset växer som bara attan av allt regn. Vi har ännu inte planerat hur vi ska ha trädgården eftersom fokus ligger på att få huset klart först. Egentligen tycker jag det är allra vackrast om det inte är för designat och välplanerat. Det måste passa in i omgivningen och landskapet runt omkring och till huset. Jag behåller helst den stora gräsmattan som den är med stora träden runtomkring. Framför huset kan man ha blommor och gärna en personlig prägel över det hela.